"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 27. april 2012

DET DYREBARE - Linn Ullmann


Det dyrebare
av
Linn Ullmann


 



Bokomslaget på denne boka er så kjedelig, så jeg bruker et bilde av forfatteren istedet. Hun er jo en facinerende dame, og hun får mye skryt av bøkene sine.

MEN......denne boken var nok ikke noe for meg. Lesesirkelen vår skal diskutere den på neste møte, så selvsagt skulle jeg lese hele boken! Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg nok gitt meg etter noen titalls sider.

Språket passer meg ikke. Det er merkelig mange steder, og jeg tror norsklæreren min som terpet på setningsnanalyse med oss i årevis hadde vridd seg i graven. Hvis han hadde vært død. Noe han heldigvis ikke er.

Og så bruker hun noen rare ord: FORSVERGE, for eksempel. Bruker du det mye, eller?? 

Vel, handlingen er til tider ganske spennende, og jeg tenker at "dette er jammen en rar kriminalroman". Den forteller en historie om en skikkelig dysfunksjonell familie samtidig som det skjer en kriminell handling som vi absolutt ønsker å finne løsningen på.

Så jeg leser og leser. 
Men mens jeg leser stopper jeg stadig opp og stusser over ting som umulig kan stemme. Det er så mange ting som ikke henger sammen. Som at en av hovedpersonene har en ryggskade, men som jobber som kokk. Og jobber mye. Kjenner dere noen med dårlig rygg som er kokk? 

En annen rar ting jeg hang meg opp i: Alma, datteren i familien, klipper fletta av læreren sin i klasserommet. Det går jo ikke! Jeg har sett frisører klippe tykke fletter av noen, og det tar sin tid å jobbe seg med saks igjennom en bunt med hår. Det tar såvisst ikke noen få sekunder, slik det beskrives i boken.

Og så er det til tider 5 personer som forteller sin historie fra sitt ståsted. Det pleier å være artig, for da er det utrolig hvor forskjellig folk opplever den samme hendelsen.

Men her fortelles historien på akkurat samme måte!! Den gjentas av forskjellige personer. Ingen endring av hendelsesforløp eller oppfattelse av virkeligheten. Er det mulig å skrive så kjedelig? Brukte forfatteren copy+paste?

Sorry, Linn. Jeg tror ikke dine bøker kommer på min leseliste i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.