"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 15. april 2012

ØYER I HJERTET - Tove Nilsen



Denne boken ser litt treg ut, synes du ikke?
Ikke la omslaget lure deg, for den er kjempefin!

Tove Nilsen forteller om Skåtøy utenfor Kragerø, og der har jeg vært!
Hun forteller også om Kreta, og tror du jammen ikke jeg har vært der også!

Høres det ikke spennende ut, sier du? Neivel. Og du har helt rett. Boken er ikke spennende. Den har ikke engang en begynnelse eller slutt. Den bare snakker til deg som om du var sammen med en hyggelig dame en stund, og hørte på mens hun delte minnene sine med deg. 

Tove Nilsen er i 50-årene, og jeg tror damer på vår alder vil like den veldig godt og kjenne seg igjen både fra barndomsminner og voksenminner.

Jeg vil tro at boken er super å lese for en datter på 30 og en mor på 55. Da kan begge lese boken, og moren vil kjenne seg igjen, mens datteren vil forstå litt av hvordan det var i morens barndom. Dette kan føre til noen gode samtaler vil jeg tro.

For meg var det litt spesielt å lese boken og kjenne igjen en person hun beskriver. Navnet er endret litt på, men jeg visste hvem hun mente. Det var artig, og gjorde boken enda mer ekte.

Jeg håper du tar deg tid til å lese boken. Den vil få deg til å tenke igjennom dine reiser og ferieminner også, og det er vel hyggelig?

Her er et sitat fra boken:

"Jeg husket stemmen hans og savnet ham sånn som man kan savne folk fra perioder som definitivt er avsluttet."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.