"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 15. mars 2013

JEG SKAL GJØRE DEG SÅ LYKKELIG



Jeg skal gjøre deg så lykkelig
av
Anne B. Ragde





"Med en gang mennene var gått på jobb var oppgangen kvinneverden."
(Anne B Ragde)




Dette er en fantastisk bok for oss som levde på 1960-tallet. Det er en minnebok tilbake til et Norge som var i endring. En endring som gikk i rivende fart. Vi fikk TV, hjelpemidler i huset, biler, mer fritid (lørdagsfri!) og bedre økonomi.

Stadig færre bodde på gårder, og blokkleiligheter ble vanlige.

Men hva skjer når mennesker som ikke kjenner hverandre eller er i familie trykkes sammen i en oppgang med 8 leiligheter?

Jeg har selv bodd i akkurat en slik blokkleilighet, men det var på 80-tallet og da var nok også de fleste damene i oppgangen på jobb. Handlingen i boken foregår i 1965, og da var fremdeles de fleste husmødre hjemmeværende. 

Ragde er en menneskekjenner, og beskriver på en fantastisk måte de forskjellige menneskene som bor i oppgangen. Hun forteller både fra barns ståsted og kvinnenes og mennenes. Og personene hun skaper er troverdige. Sånne mennesker finnes, eller har levd. De er virkelige. Er noen av dem meg? Eller deg?

Historien Ragde forteller trigget så utrolig mange minner i hodet mitt. Hun beskriver produktene vi brukte, hjelpemidlene som kom i hus, holdninger vi hadde, Vietnamkrigen som foregikk der ute et sted, hobbyer, klær, musikk, .....ja, slik livet vårt faktisk var den gangen. Jeg var bare et barn i 1965, men fikk jo allikevel med meg hva som foregikk rundt meg i dagliglivet.

Jeg tror en bør være over 40 for å ha full uttelling når en leser denne boken, men den er sosialantropologi på sitt beste. ALLE vil ha nytte av å lese den. 

Jeg hørte den som digibok, og koste meg med å ha den på øret i noen timer. Boken er både lett underholdning OG seriøs. Den er trist og alvorlig, men også varm og glad. Og ettersom det er Anne B. Ragde som har skrevet den, så har den jo også noen overraskende elementer. Les og nyt!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.