"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 5. august 2012

DET DU IKKE SER - Katherine Webb



Det du ikke ser
av
Katherine Webb


Det du ikke ser 








(Hørt som digikort på digikortavspilleren min.)

Som du kan se litt lenger ned på denne siden, så leste jeg ARVEN av samme forfatter nylig. Den likte jeg ikke så veldig bra, men likte måten Webb forteller på. Det er driv i historiene hennes.

Og jeg er glad jeg ga henne en sjanse til, for DET DU IKKE SER likte jeg mye bedre! Den er bygget opp på samme måte som ARVEN, det vi si at den forteller to historier. En fra nåtid, og en fra hundre år tilbake. Men de henger sammen, og denne bokens historie var troverdig og god. Den bruker også virkelige hendelser som grunnlag, og forteller om ting som virkelig har hendt. Dere har vel som meg sett mye britiske TV-filmer; Downton Abbey, Herskap og tjenere, alt av Jane Austen, osv. Dette liker jeg!!

Jeg oppfatter det som at forfatteren er meget kritisk til kirkens og dens tjeneres aktiviteter og maktmisbruk, og det liker en innbitt ateist som meg! Og derfor overser jeg at det er anstrøk av overtro og "Märtha-engler" i denne boken.

Boken handler om en sterk kvinne som heter Cat. Jeg bøyer meg i beundring. Jeg tror det har levd noen som henne; kampklare damer som har lagt grunnlaget for at kvinner idag har det så bra som vi har det.


Deilig å høre den opplest.  Fin kosebok, men også dypt alvor. Anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.