"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 29. juli 2012

BLOMSTENES HEMMELIGE SPRÅK - Vanessa Diffenbaugh


Blomstenes hemmelige språk
av 
Vanessa Diffenbaugh


 


Jeg leste et sted at boken handlet om en ung dame som var som Lisbeth Salander, men som hadde en enorm styrke i kunnskap om blomster istedet for datamaskiner.

Det passet virkelig, for hovedpersonen Victoria er sterk, redd, beinhard, skadeskutt, myk og utrolig vakker inni. 

Handlingen foregår i USA, og det gjorde den litt fremmed for meg. Mye av det som skjedde rundt Victoria ville blitt håndtert annerledes her i Norge. 

Boken forteller hvordan et barn som ikke har opplevd trygghet finner måter å hamstre mat, ta igjen, gjemme seg, ja rett og slett overleve. De fleste av oss her i landet har jo opplevd en trygg og god barndom, men både før og nå finnes det dessverre barn som har en barndom der de blir sviktet på det groveste. 
Victoria har bodd i mange fosterhjem, men fordi hun har bodd sammen med så mange mennesker som hun ikke kan stole på, så lærer hun ikke å lese folk. Hun forstår som barn aldri de voksnes tonefall, kroppspråk og ansiktsuttrykk.
Jeg synes det var utrolig lærerikt å lese hvordan dette barnet tenkte i sin oppvekst. Det var veldig troverdig, og derfor litt vondt å lese.


Men handlingen starter når Victoria er 18 og må klare seg selv. Og det gjør hun!!! Boken er full av godhet mellom mennesker, håp og fremtid. Les og kos deg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.