"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

lørdag 18. august 2012



VERDENSMESTRENE
av
Henrik H. Langeland

 







Jeg er så glad for at jeg har lest denne boken. Jeg føler at jeg har lest noe viktig, noe jeg vil huske hele livet. 

Egentlig er det ikke én historie som fortelles i denne boken. Det er mange, og det er bare fra ett år av mange menneskers liv. De fleste hovedpersonene i boken er 12 år, men vi møter også familien deres som er i alle aldre. Forfatteren har bakt historien inn i virkelige hendelser på 80-tallet. Det var viktige ting som skjedde den gang; oljeeventyret tok av og Brå brakk staven, for å nevne noen.

Vi har alle vært 12 år og kan mimre litt på godt og vondt hvordan det var å være på terskelen til et voksenliv. 

Men vi møter også som sagt voksne personer i boken som vi absolutt kan identifisere oss med.

Forfatteren har beskrevet klasseskillet, politiske motpoler, trygge voksne og noen som ikke er like trygge. Han forteller om kunstnersjeler og kontorrotter. Om fremmede kulturer og kjønnsidentitet. Han forteller om våre gode og dårlige sider. 

Trekk pusten og les!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.