"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 8. august 2012

SKYLDIG .....om Stein Inge Johannessen av Roger Pihl




SKYLDIG
om
Stein Inge Johannessen
av
Roger Pihl

 


Idag har jeg avsluttet denne boken, og har gledet meg til å fortelle dere om den!!

Den er kjempegod. Jeg har lest den høyt for mannen min den siste uken mens vi har nytt sommeren i hengekøya, i solveggen eller på sofaen mens det regnet.

 


Stein Inge kunne vært hvem som helst. Det er ikke ukjent at folk som er flinke til å jobbe og har mange jern i ilden begynner med stimuli for å holde farten oppe. Det gjorde Stein Inge også. Men det kan gå så inderlig galt. Og for Stein Inge gikk det VELDIG galt. Han ble anklaget for et mord han ikke hadde begått. 

Dette er en bok om en virkelig hendelse. Den beskriver personene involvert på en slik måte at vi skjønner hva som har skjedd i denne saken. Mange av oss har nok dessverre hørt om/ sett rusavhengighet på nært hold. Hvis ikke, så har vi så abosolutt godt av å lese boken. Den er veldig lærerik.

De fleste av oss har heldigvis IKKE vært involvert i politisaker. Her får vi et godt innblikk i hva som skjer og absolutt hva som IKKE skjer under politiets arbeid. Kan vi stole på norske politifolk? Kan vi stole på det flotte, norske rettssystemet? Vær ikke for sikker. 

Boken er som sagt kjempegod, og vi har virkelig kost oss med den. Mannen min er like begeistret som meg, og han har nok fulgt med ennå mer i virkelighetens kriminalsaker  enn meg. Så han visste hvem de fleste offentlige personene som ble navngitt var.

Stein Inge er en herlig fyr. Full av humor. Så vi har ledd mye. Men vi har også grått. Mest meg, det da. Og da er det ikke så lett å lese, skal jeg si dere.

Men vi har også gispet av overraskelse, bannet over dumme folk og maktmisbruk. Vi har diskutert mye underveis. 

Roger Pihl, som har skrevet Stein Inges historie skriver så utrolig godt. Det har vært en fryd å lese høyt. Innimellom gjentar teksten seg. Dette kan virke kjedelig, men jeg tror jeg skjønte hvorfor; den skal vise hvor ensformig Stein Inges tilværelse var til tider mens han satt på isolat. Hvordan han måtte forklare om og om igjen. Hvordan tanker kvernet om og om igjen i hodet hans. Ingen variasjon i tilværelsen. Hadde vi orket det i månedsvis? Hva hadde skjedd med oss da?

Gå ikke glipp av denne. Jeg tror den vil forandre deg litt. Gutta over gir oss en fantastisk historie fra innsida. Bokstavelig talt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.