"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 9. mai 2012

HOTELLET PÅ HJØRNET AV BITTER OG SØT - Jamie Ford




Hotel on the Corner of Bitter and Sweet cover.jpg


Som dere ser har jeg valgt det engelskspråklige omslaget, for det er mer trøkk i originaltittelen, synes jeg.

Jeg har lest boken som lydbok, og det har vært en flott opplevelse. 

Boken forteller om en kinesisk gutt i Seattle på vestkysten av USA som er 12 år da det smeller på Pearl Harbour. 
Hans venninne Keiko er japansk, og vi får høre hva som da skjedde med mennesker med japansk opphav. De ble nemlig samlet sammen som kuer og ført til interneringsleire. Her var  unge japanere som var født og oppvokst i USA. De var amerikanere, og ble fratatt alle rettigheter og sperret inne under godt vakthold.

(Jeg skal ikke sammenligne med hva som skjer med flyktningebarna i Norge idag, men de har dukket opp i tankene mine gjentatte ganger mens jeg har hørt på denne lydboken.)


Denne delen av verdens- og krigshistorien er ikke så kjent, så derfor håper jeg virkelig dere vil lese denne boken for å få vite mer om hva som skjedde "over there" i disse siste årene.
Eller klikke HER for å lese litt om det på Wikipedia. (Jeg fant lite på norske sider om dette.)

Jeg har sett noe på TV om dette før, så det var ikke ukjent stoff for meg. Men når historien fortelles så godt som her, så blir det litt lettere å identifisere seg med hvordan de måtte føle å måtte forlate hus, hjem og eiendeler. Forlate jobber og identitet, bli mistrodd og behandlet veldig, veldig dårlig. 

Storyen i boken er fiction, men rammen er sann. Dette er historiske hendelser, så selv om den diktede historien ikke imponerer meg så veldig, så er den søt og..... litt bitter.

Og absolutt verdt å lese!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.