"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 14. mai 2012

HUMLEHONNING - Torgny Lindgren




Humlehonning
av 
Torgny Lindgren


Torgny Lindgren 


Dette er Torgny Lindgren. Ser ut som en fyr som kan foretelle en morsom historie, synes du ikke?

Jeg fikk tips om en bok som heter HUMLEHONNING, og lånte den på biblioteket. Boken var ganske tynn og lettlest. Men duverden; for en historie! 

En kvinnelig forfatter er nord i Sverige (langt nord!) og holder foredrag om boken sin.
Ettersom det ikke er noe overnattingssted der så skal hun bo privat. Han hun skal bo hos kjører henne hjem til seg i snøværet, og morgenen etter er det ikke framkommelig på veiene. Hun er snødd inne med denne fyren som er alvorlig kreftsyk og som ikke har tenkt å forlate hjemmet sitt igjen.

Som om ikke det er nok, så har han en bror i nabohuset. Også han ligger på det siste. Så der sitter hun altså med de to gamle mennene som hater hverandre, begge med uendelige lager av mat og medisiner i uthusene og en ufremkommelig vei. Brødrene har en underlig livshistorie som de deler. Den både forener og splitter dem.

Boken er fæl. Og den er fin. Hovedpersonen imponerer meg og jeg skulle på en måte ønske denne historien var sann selv om den er mørk og makaber. Den viser så mye av menneskelig styrke også.

På en måte synes jeg det var bortkastet tid å lese boken.
På en annen måte synes jeg den var uforglemmelig og jeg er utrolig glad for at jeg har fått lese denne historien. 
Den er vanskelig å anbefale; du kan komme til å hate den. Eller elske den. Kanskje du burde lese og sjekke selv?

HUMLEHONNING  er gitt ut i 1995.
Lindgren har en nyere bok som heter NORRLANDS AKVAVIT (2009). Den skal jeg garantert lese!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.