"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 7. juni 2015

LYKKA ER EIN SJELDAN FUGL - Anna Gavalda

Etter å ha lest SAMAN ER EIN MINDRE ALEINE var jeg hektet på denne forfatteren. Jeg vil lese ALT hun skriver så lenge jeg kan.

Her er det forlaget skriver om boken:

"Charles Balanda er en suksessrik arkitekt, men han er ikke særlig lykkelig. Han nærmer seg femti, og forholdet til kona Laurence blir stadig kjøligere. Da han får et brev med teksten "Anouk er død" strømmer minnene på. Han oppsøker hendelser og personer fra ungdomstiden, og på veien møter han Kate."



Boken er fransk, og en forstår veldig fort at det er stor forskjell på Frankrike og Norge. Vi har forskjellige holdninger, forskjellige måter å omgås, og de sosiale godene er selvsagt bedre i Norge. Og forholdet mellom kjønnene er helt annerledes i Norge.

Derfor blir innholdet i boken litt fremmed, men sånn er det med alt jeg har lest av Gavalda. Men jeg liker det så inderlig godt allikevel! Boken er fylt av vennlighet, vennskap, sårhet, ensomhet, felleskap, levde liv og nye muligheter. 

Jeg elsket også at to av hovedpersonene i SAMAN ER EIN MINDRE ALEINE dukker opp i en kort sekvens i boken. Moro å treffe "gamle venner"!

Les boken, og treff mennesker du aldri i verden ville truffet på i virkeligheten! Eller tar jeg feil? Jo, jeg gjør nok det. Gavaldas persongalleri viser fram personene i overdrevet form. Men når vi ser nærmere etter, så har vi truffet disse typene, bare i litt mer dempede utgaver.  Anbefales! (Men les SAMANER EIN MINDRE ALEINE først, da!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.