"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 7. juni 2015

Alma Whittakers betydelige oppdagelser - Elizabeth Gilbert


Dette er samme forfatteren som Spis, elsk, lev som ble skrytt opp i skyene for noen år siden, og som Oprah trykket til sin store barm. Og som det ble laget film av med Julia Roberts. 

Jeg forsto aldri den begeistringen; både boken og filmen var ganske dårlige i mine øyne. Så hvorfor jeg barket iveg med en  ny bok av Gilbert kan en jo lure på! Men boktittelen og omslaget var så fristende!!!!

Boken er tunglest. Den er så detaljert at jeg bare MÅTTE skumme igjennom endel av sidene. For det er side opp og ned om MOSE denne boken egentlig handler om. Og selvsagt om Alma som gjør store oppdagelser omkring mose.

Handlingen foregår gjennom hele Almas liv. Hun blir født i 1800 og blir 82 år. Hun blir født av Hollandske foreldre, men vokser opp i USA.

Hun lever et eventyrlig liv, men samtidig veldig, veldig begrenset. Hun blir stoppet av tiden hun lever i, kjønnet sitt, utseendet som er lite flatterende, uvitenhet, overtro og ekstrem gudstro, og en verden som ennå ikke hadde muligheter for transport og kommunikasjon slik vi har idag. Alma ville eksplodert som et fyrverkeri hvis hun hadde hatt internett og Google slik vi har idag!

Men istedet må hun leve livet sitt i et sakte tempo. Jeg likte ikke Spis, Elsk, Lev noe særlig, og jeg ble nok heller ikke så betatt av denne her. Den er lang og tunglest, som sagt, men den kom seg mot slutten. Det skjer mye rart i denne historien! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.