"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 11. juni 2015

FARGELØSE TSUKURU TAZAKI OG HANS PILEGRIMSÅR - Haruki Murakami


Denne boken har fått skryt, men for meg ble dette bare noe uinteressant rør uten mål og mening.
Historien hadde liksom et potensiale, men det ble bare surr etter en stund. Jeg holdt på å slutte å høre på denne lydboken, men så tenkte jeg at det MÅTTE jo komme noe interessant etterhvert?! Men nei, den ble bare dårligere og dårligere.
Tsukuru Tazaki er del av en sammensveiset vennegjeng på 5 i småbyen der han går på videregående. Men da Tsukuru drar til Tokyo for å gå videre på skole skjer noe forferdelig en dag: Vennene vil ikke snakke mer med ham mer! En av dem, som han til slutt får tak i sier at "Du skjønner det nok selv" om hvorfor de har kuttet kontakten med ham. Men Tsukuru skjønner ingenting. Han sørger skikkelig over dette, og så går det 16 år. Han får en voksen og klok kjæreste, og hun vil han skal ta et oppgjør med det som skjedde den gang.

Dette KUNNE blitt interessant. Men NEI. Kjedelig så det holder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.