"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 19. juli 2015

MORGENGRY - Sarah Jio

Denne boken likte jeg ikke. Men allikevel leste jeg den ferdig. Jeg håper jo alltid at det skal skje noe i handlingen som gjør at jeg blir grepet og begeistret. Men det skjedde aldri her.

Det eneste som var positive med boken er at jeg nok kommer til å se kosefilmen Søvnløs i Seattle om igjen ganske snart.
(Hvis du søker på Lake Union i Google Maps ser du fint husbåtene ovenfra. Det er MANGE rundt bredden av lake'en.)

Handlingen foregår i husbåtsamfunnet i Seattle både i nåtid og for 50 år siden. Det fortelles to parallelle historier. Vi måter Penny som gifter seg med en eldre kunstner. Egoistisk fyr. Men Penny forsvinner plutselig en kveld. For 50 år siden.

Så måter vi Ada i nåtid som har mistet mannen og datteren i en ulykke. Hun tar fri fra jobben for å bo på en husbåt en stund. (Hva slags NAV-ordning var hun på? Pengespørsmål var aldri inne i bildet her. lett er det jo ikke å stikke av fra alt. verken her eller der.)

Dette er for meg en bok med grøss, gru, elendighet, sorg, tap, depresjon, ensomhet, svik og savn. Ikke spesielt koselig.
Jeg synes forfatteren har kokt ihop en historie som liksom har blitt til underveis, med merkelige idéer og innfall. Den er ikke troverdig. Den har en slags happy ending. Jeg synes det var en utrolig søkt slutt på storyen. Huff. Les noe annet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.