"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 2. juli 2015

SJU DAGER I SEPTEMBER - Jørgen Gunnerud


Dette er nok boken for folk som er veldig interessert i 2. verdenskrig. 
Jeg er det, og likte den ganske godt.

Den bygger på virkelige hendelser og personer. Tyske fly er på vei til Finnmark for å bombe konvoier på vei til Murmansk. Vi blir kjent med mannskapet på ett av flyene, og følger dem på veien opp igjennom Europa og helt til toppen av verden i Finnmark.

Samtidig følger vi mannskapet på en liten fiskebåt på Finnmarkskysten, og personene i deres familie og omgangskrets.

Den tredje parten i denne historien er en student fra Oslo, Kristian Kolseth, som er nordpå for å kartlegge samisk byggeskikk.

Disse ulike "elementene" i denne virkelige historien vet jo ikke noe om hvordan den syvende dagen blir når historien starter. Det vet ikke vi heller, og det blir ganske spennende mot slutten.

Men.....det er også ganske kjedelig underveis. Forfatteren beskriver nøye f.eks. samenes klær, væremåte, blikk og gester. Alt dette er jo fantastisk bra og gir en egen nerve i fortellingen. Jeg hadde ikke kunnet se dette for meg uten en så god beskrivelse av personene og omgivelsene. Men det blir bittelitt FOR nøye fortalt. Så jeg skummet nok ganske fort igjennom endel sider mot slutten.

Jeg kjenner og kjente opptil flere personer som opplevde tysk okkupasjon og nedbrenning av Nord-Norge. Derfor ble denne historien ekstra interessant for meg. Men dette er ingen feel-good bok for stranden, vil jeg tro.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.