"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 18. februar 2013

SUNSET PARK - Paul Auster


Sunset Park
av
Paul Auster 





Jeg hørte boken som lydbok, og det er stort sett alltid hyggelig å bli lest for. Denne lydboken ble lest på en spesiell måte; med lite innlevelse. Liksom bare oppramsing av innholdet. Jeg følge meg etterhvert like uengasjert som hans om leste den.

Og innholdet engasjerte meg ikke. Persongalleriet var uinteressant. Jeg kjenner mer spennende virkelige mennesker enn de som beskrives i denne boken. Historiene deres var kjedelige.

Miles er hovedpersonen. Han har et klokt hode og god utdannelse, men stikker av fra familien og blir borte i flere år. Han overlever ved å ta diverse sjauejobber, men holder kontakt med en venn fra ungdommen; Bing. 
Bing har okkupert et hus i Sunset Park i New York, og da Miles må stikke av for å unngå å bli arrestert for å ha hatt en mindreårig kjæreste, så flytter han inn til Bing og hans "leieboere" i det okkuperte huset.

Noen fine vennskap oppstår, og jeg håpet på en happy ending. Den fikk jeg ikke. Miles og andre tilsynelatende normale personer i denne boken har personlige problemer som surret til tilværelsen for dem. 


Paul Auster og kona Siri Hustvedt var på Skavlan nylig, og de er sikkert hyggelige folk. Men etter å ha forsøkt å lese Hustvedts bok "Sommeren uten menn" skjønner jeg at ingen av dem er forfattere jeg skal bruke tiden på igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.