"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 26. juli 2012

ARVEN - Kathrine Webb



ARVEN
av
Kathrine Webb


 








Får jeg noe motbør hvis jeg sier at dette er en damebok? For den er nok det. Historien er intrikat, romantisk, intrigepreget, ja, akkurat sånn som vi jenter liker.  

Jeg hørt boken som lydbok. Og det var nok greit, for egentlig likte jeg den ikke så veldig godt. Men når andre leser den for meg mens jeg holder på med noe annet, så sklir selv dårlige bøker inn i øret.

Og da tror du kanskje at jeg ikke ville lese mer av den forfatteren? Veeeeel, det var nok noe ved måten hun forteller en historie på som fenget allikevel. For nå hører jeg på "Det du ikke ser", og den liker jeg mye, mye bedre enn ARVEN. Foreløpig, iallefall.

Webb forteller historien både i fortid og nåtid. Vi følger i den "gamle" historien en ung, rik dame som gifter seg med en nybygger på prærien. Og hun drar ut i ødemarka uten fnugg av kunnskap, hjerne eller vanlig oppdragelse. Hvor teit går det an å bli, egentlig? Jeg tenker at sånne folk har aldri levd på denne jorda. Utrolig lite troverdig. Og for ikke å snakke om mannen hennes!??! Hvordan kunne han dra henne bort fra sivilisasjonen uten å forberede henne? Trodde han virkelig det skulle gå bra? 

I historien fra nåtid handler boken om to søstre som arver et gods. Den ene søsteren sliter psykisk, mens den andre er sterk og nysgjerrig. Hun graver opp i både gamle og nye familiehistorier, og enten jeg ville eller ikke så følte jeg at jeg ble godt kjent med karakterene i boka. Og jeg likte de fleste av dem veldig godt.


Jeg anbefaler faktisk boka, men ikke forvent deg ikke alt for mye. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.