"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 1. juli 2012

KEISEREN AV PORTUGALIA - Selma Lagerløf




Selma Lagerløf har jeg aldri lest noe av. Før nå.
Jeg er med i en lesesirkel, og et eller to kloke hoder der fant ut at vi skulle lese denne boken. Og den var kjempebra!! 
Handlingen foregår på landsbygda i fattige Sverige ca 1860. En husmann får en datter, noe som bare vil føre til mer fattigdom og slit.

Men husmannen og hans kones kjærlighet til denne datteren er så fantastisk og stor at den fylte meg med en litt rar følelse. Jeg fikk liksom kjenne litt igjen av mine foreldres kjærlighet til meg. De er døde for mange, mange år siden, men jeg vet at den kjærligheten disse menneskene følte for veslejenta si, den har noen følt for meg en gang. Det var sterkt.

Det første kapittelet leste jeg og gråt så snørr og tårer rant.
Det siste likeså.

Boken er gammel, og noen vil kanskje synes den er gammeldags. Det synes ikke jeg. Jeg ble overrasket over hvor like vi er de som har levd før oss for lenge, lenge siden. De grunnleggende mellommenneskelige tingene har ikke forandret seg mye. 

Les og nyt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.