"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 21. januar 2015

Doktor Fredrikis kabinett - Jørgen Brekke

Ojsann, for en krimbok! Jeg var overhodet ikke forberedt på innholdet, og ble helt fengslet.

Handlingen foregår i Trondheim i 1769. Ettersom vi nylig var i Tr.heim så er stedsnavn og bygninger friskt i mitt minne. Det ble ekstra spesielt av det. 

Hovedpersonene er politimesteren i byen. Og livet på den tiden beskrives godt, synes jeg. Det er nesten så en kan kjenne luktene, eller kanskje jeg skulle si stanken fra en aktiv by.

Og hvis jeg sammenligner med hva annet som skjedde i verden på den tiden: Her i Larvik regjerte danske grever. Jane Austen var ikke født ennå (1775, til info), og det bodde betydelig færre folk i Norge da enn nå. 

(I følge folketellingen hadde Norge tilsammen 723 618 innbyggere, hvorav 658 871 (91%) i landets landdistrikt og 64 747 (9%) i byene.)

Handlingen er spennen de, og ettersom jeg leste den som lydbok ble den ekstra spennende. Jeg har ikke lest noe av Jørgen Brekke før, men det frister til gjentagelse! 

Boken anbefales virkelig. Her får en både historie, krim og kjærlighet i samme bok. Skikkelig spennende bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.