"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

lørdag 5. januar 2013

DEN MERKELIGE HENDELSEN MED HUNDEN DEN NATTEN


Den merkelige hendelsen med hunden den natten
av
Mark Haddon



Dette er en fantastisk bok.
Forfatteren må være en spesiell person. Han skriver om autisme og matematikk med så stor overbevisning at han må ha nær kjennskap til begge deler.
I tillegg beskriver han mennesker og menneskers adferd på en veldig troverdig måte.

Hovedpersonen Christopher er 15 og er ikke en helt vanlig 15-åring. Han skjønner for eksempel ikke ansiktsuttrykk:



Boken er spennende også, faktisk. Hvilke hemmeligheter skjuler menneskene han omgir seg med? Og klarer han å tolke og forstå hva som har skjedd og hva som skjer i livet hans?

Her ser dere et bilde av forfatteren Mark Haddon. Dere kan se han er klok, alvorlig OG med en godt utviklet humoristisk sans, ikke sant?:



Jeg skal sporenstreks bestille en ny bok av denne forfatteren på biblioteket. Jeg gleder meg!
Og til sist må jeg si at en av personene i boken er en skikkelig hverdagshelt; Siobhan. Jeg ble skikkelig glad av å lese om henne. Har ikke du også lyst til å lese om hva hun gjør, og hvordan hun gjør det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.