"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

lørdag 26. januar 2013

JENTA PÅ KLIPPEN - Lucinda Riley


Jenta på klippen
av 
Lucinda Riley






Ja, ja, så er jeg iallefall ferdig med den. Hørt den på lydbok.
Ikke akkurat min smak når det gjelder bøker. En god historie er jo artig å lese, men her er det bare FOR mange tilfeldigheter som skjer for at historien skal henge sammen. 
I tillegg er den utrolig "amerikansk". (Fordomsfull, jeg???) 
Noen av hovedpersonene er voksne, høyt utdannede mennesker men samtidig så UTROLIG usikre, umodne, uopplyste, naive og korttenkte. Helsike heller; sånne folk finnes vel ikke? Ikke i min verden, iallefall. 

Handlingen foregår både i fortid og nåtid, noe som i utgangspunktet er en måte å skrive på som jeg liker. Men mitt inntrykk er at alle hovedpersonene i boken er pene, vellykkede og velutdannet. Og rike. Eller de blir rike etter å ha vært litt fattige.

I tillegg er det masse englesnakk og sånt ny-religiøst surr som jeg bare ikke kan fordra!

Jeg hadde glemt at denne forfatteren er den samme som har skrevet Orkideens hemmelighet. Den synes jeg også var dårlig, så jeg burde visst bedre enn å kaste bort tid på bøkene hennes igjen.

Min anbefaling: Les noe annet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.