"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 22. januar 2012

KROKODILLENS GULE ØYNE av Katherine Pancol


Omslagsbilde 

Denne boken er på nesten 600 sider. De første 20 sidene leste jeg av plikt, for dette her så ut til å være begredelige greier! ("Hvem søren har anbefalt denne treige kolossen?")

Hovedpersonen Joséphine er en dame jeg umiddelbart ikke følte særlig sympati for, og livet hennes er på bare 20 sider i ferd med å bli ganske vanskelig. 

Men så, på side 21, dukker SØSTEREN Iris opp! Iris er et fyrverkeri. Hun er vakker og spennende. Kan hun få denne damen på rett kjøl? 

Sånne spørsmål stilte jeg meg. Da jeg hadde 20 sider igjen av boken tenkte jeg helt omvendt; kan Joséphine få Iris' liv på rett kjøl igjen?

Handlingen foregår i Paris (for det meste), og selv om forfatteren har bodd i Afrika og USA, så  er hun mest fransk, tror jeg. Kulissene, tankegangen og væremåten til personene i boken er litt fremmed for meg. Men det gjorde ikke noe. Boken er god!

Forfatteren Pascal har noen kloke linjer her og der i boken som gjør den så flott, troverdig og verdifull. Bare se hva Joséphine tenker da mannen som dro fra henne kommer på besøk etter en stund (og de verste konfliktene er over):

"Jeg må holde på dette øyeblikket. 
Jeg må få det til å vare, så det kan legge seg fast i hukommelsen. 
Dette øyeblikket da han ikke lenger er den mannen jeg elsker og som piner meg, 
men simpelthen bare en mann, en kamerat, ikke ennå en venn. 
Måle den tiden det har tatt meg å nå dette punktet. 
Nyte dette øyeblikket
da jeg frigjør meg fra ham."

Boken er lang, og den fortelles fra mange forskjellige personers ståsted. Derfor blir den så interessant, for det er spennende å komme inn i folks "hoder" og se hva de tenker om seg selv og de andre. 

Til tider er boken VEL fantasifull og virkelighetsfjern, men det er en god historie, og det er vel det viktigste med en bok. Jeg koste meg gjennom alle sidene (bortsett fra de første), og en kveld leste jeg til jeg ikke orket mer, og det første jeg tenkte på om morgenen var "Når kan jeg få lest igjen, for meg MÅ vite hva hun gjør nå??"

Jeg tror alle damer som leser denne boken blir litt sterkere, litt klokere, mer ydmyke....
....og mer stolte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.