"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 30. januar 2012

BRUNO POLITIMESTER av Martin Walker


 




Denne boken har jeg virkelig kost meg med! Den forteller om en liten by på den franske landsbygden, og selv om jeg liker landet Norge best med kysten, fjellene, fårikål og akevitt, så blir jeg varm i kroppen av å les om snirklete veier, hønsegårder, hjemmelaget vin og friske grønnsaker.

En av karakterene i boken sier at historien om mat forteller historien så vi forstår vår tid. Noe å tenke på. 

Men tror du at dette er en dorsk og laidback feelgood-historie? Der tar du grundig feil. Eller LITT feil, iallefall, for jammen klarer forfatteren å skrive en drivende krimhistorie samtidig som han får oss til å råkose oss med å bli kjent med personene, den gode stemningen og livet i byen.
Anbefales!

(Og jeg dro på Meny og kjøpte meg en flaske trøffelolje etter å ha lest ferdig boken. Fårikålen har jeg glemt for en stund.)


Heldigvis har Martin Walker skrevet en oppfølger til denne boken. Gleder meg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.