"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 19. november 2014

SISTE SAMLING PÅ JENTENES BENSINSTASJON av Fannie Flagg

Fannie Flagg er nå 70 år. Hun skrev boken som filmen STEKTE GRØNNE TOMATER bygger på. Og den er jo ganske berømt. Jeg så den selvsagt som film på kino i forrige århundre en gang, og likte den egentlig ikke så godt. Jeg var så ung den gang. Jeg ville nok forstått mer av den nå; det der med mellommenneskelige forhold og hva livet gir og tar......

Denne nye boken derimot; DEN forsto jeg!!
Det var en interessant bok om en bit av historien jeg ikke var klar over. Den handler mye om 2. verdenskrig, og det er et tema jeg aldri blir lei.

Min mann og jeg har vært på Duxford i England, på museumsflyplassen, og der var det et selvfølgelig tema at kvinnelige piloter fløy fly internt i UK, fra fabrikkene osv. Men ingen av oss hadde tenkt på at det samme sannsynligvis skjedde i USA. Men et gjorde det. De ble kalt WASP, og gjorde en kjempejobb. Dessverre ser det ut til at likestillingen overhodet ikke hadde kommet så langt i USA som i UK under krigen, og jeg misunner ikke kampen mot diskriminering WASP-damene måtte kjempe i tillegg til en tøff hverdag med sin egentlige oppgave. 

Boken handler om Sookie i nåtid (2005) som lever et tradisjonelt liv med voksne barn, mann, gode venner og naboer, og ikke minst en krevende mor. Sookie er 59 år, og moren Leonora har aldri vært helt fornøyd med henne. Hun har aldri klart å leve opp til sin glamorøse mor. Men en dag kommer det et rekommandert brev i posten. Innholdet forteller at Sookie er adoptert! Så hvis hun altså ikke er Leonoras datter; hvem er hun da!!???

Dette blir en reise i tid og personlighet. Sookie synes riktignok det er for sent å bytte personlighet når en er 60 år, men noen justeringen gjør hun virkelig. 

Dette er en lettlest, morsom og trist bok. Og den er flott. Den viser massevis av flotte mennesker. Og noen drittsekker, men sånn er livet.




"Between 1942 and 1944, at the height of World War II, more than a thousand women left homes and jobs for the opportunity of a lifetime--to become the first in history to fly for the U.S. military. They volunteered as civilian pilots in an experimental Army Air Corp program to see if women could serve as pilots and relieve men for overseas duty. These women became the Women Airforce Service Pilots of World War II, better known as the WASP. Under the determined leadership of Jacqueline Cochran, Nancy Harkness Love, and General Henry "Hap" Arnold the WASP exceeded beyond all expectation."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.