"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 13. august 2015

HERR FIKRYS LITTERÆRE LIV - Gabrielle Zevin

Jeg ELSKET denne boken! Den var lettlest som bare det, og selv om den handler om meget alvorlige ting i mennesker liv, så ble den ikke vond og sår å lese allikevel. Den skred frem på en elegant måte gjennom hovedpersonenes liv. Den handler om en bokhandel på øya Alice, USA. Innehaveren Herr Fikry, også kalt A.J., er en sær fyr i 40-åra som livet ikke har fart så godt med. Han er genial, men litt vanskelig.

En dag finner han et lite, forlatt barn i butikken. Maya. Du tror kanskje dette blir komplisert, hjerteskjærende og vanskelig? Neida, det går helt greit. Og det er liksom tråden i boken: Fordi folk legger godviljen til så går ting så greit i boken. Den er helt unik! En fantastisk bok.

Vi følger bokhandelens eiere og kunder gjennom noen tiår, og jeg ble så glad i dem at du vil ikke tro det! Da boken var ferdig lest, hadde jeg vondt for å legge den bort. Jeg satt med den i hånden lenge, og kjente på en følelse jeg aldri har hatt før når de gjelder bøker; jeg ville ha denne boken med meg bestandig! Men det går jo ikke. Jeg kan ikke dra rundt på en lilla bok resten av livet. (Og dessuten er det bibliotekets, så de ville blitt lettere irritert hvis de ikke snart får den tilbake.)

Men da jeg satt i solen med den ferdig leste boken i hånden, tenkte jeg at jeg ville samle personene i den som en samling runde, varme stener på stranden i hånden min og ta dem med meg i lommen. Så kan jeg kjenne på dem og stryke over dem når jeg vil. 

A.J., Amelia, Maya, Daniel Parish (den utro djevelen!), Ismay, Lambiase (verdens beste politimann), og den hemmelighetsfulle Leonora som skrev boken som brakte dem sammen.
Du MÅ lese denne!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.