"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

tirsdag 16. desember 2014

NEDLAGTE BRUDEPIKER - Karin Bjørset Persen

Jeg likte den forrige boken til Persen ganske godt.  



Denne her likte jeg IKKE!

Riktignok er omslagsbildet fint, og den artige sauen har kikket nysgjerrig på meg fra stuebordet i lang tid. For jeg har virkelig strevet med å få lest meg igjennom boka. Den var kjedelig! Er den morsommere for folk som bor i Finnmark? Er den morsommere for en dame på 43 enn en dame på 53?

Handlingen: Magnhild og venninnene skal være brudepiker for Trude. Dette brukes det mye energi på, men historien som fortelles om bryllupsforberedelsene er jo overhodet ikke morsomt? Det jeg trodde skulle være hovedtemaet i boka; nedleggelsen av skolen i bygda brukes det minimalt energi på å fortelle noe om. 

Riktignok er det av og til setninger og observasjoner som er morsomme, men Persen har ofte brukt ting som har skjedd andre i dette landet (- og som har vært behørig beskrevet i media) og skrevet det inn i boka. Uvanlig og rart. 

Anbefales ikke. De damene boka handler om er en slitsom gjeng. Godt jeg ikke kjenner dem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.