"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

tirsdag 9. desember 2014

Livet med Dolly Wilde - Caitlin Moran


Du så kanskje Caitlin Moran på Skavlan? Det var et fyrverkeri av en dame, du! 
Jeg fikk selvsagt lyst til å lese noe av henne, for så munnrapp som hun var, så regnet jeg med at hun hadde mye å fare med på papiret også.

Og boken er helt OK. Men sannsynligvis ikke spesielt interessant for oss her i Norge. 

Handlingen foregår i Wolverhampton på 1990-tallet. Originaltittelen er "How to Build a Girl", og det er en god tittel. 

Johanna (16) vokser opp med foreldre fra 68-generasjonen, og de har ikke helt grep om livet sitt. Og når de da skal oppfostre en ungeflokk på en liten trygd, så sier det seg selv at det ikke er bare lykke i den familien.

Johanna er ei jente som er kjapp i hodet, men hvilke muligheter har hun når hun vokser opp i et ressurssvakt  miljø? Hun prøver å sminke seg, kle seg aparte, gjøre utagerende ting for å bli sett og finne et miljø der hun kan bli verdsatt. Alt dette er jo ikke ukjent. Sånt har vi sett gang på gang. 

Handlingen i boken er sikkert mye, mye mer interessant for folk fra UK. Den bommet helt på meg. Kanskje jeg er for gammel? Vel, egentlig ikke, for jeg var faktisk i et musikkmiljø på 80/90-tallet der mange levde litt "utenfor boksen", kan en si. Men jeg følte allikevel at alle var mer virkelighetsnære og fornuftige enn det Johanna er.

Allikevel er det deler av boken som er utrolig flott. Moran er en klok kvinne. Hun er bare litt overivrig. Kanskje jeg vil lese mer av henne senere?

Her er noen setninger fra boken hvor Johanna (Dolly) våkner litt opp og prøver å ta tak i livet sitt:

"Jeg trykker hodet mot vindusruta og tar en liten prat med meg selv.
"Så hva er det du vil?" spør jeg vennlig. "Hvor er det du har lyst til å være? Hva er det som er bra for deg? Hvem liker du egentlig?""


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.