"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 10. desember 2014

DET VAKRESTE - Elizabeth Musser

"En varm historie om tro og vennskap fra 1930-tallets USA: Anne «Perri» Singleton lever et liv mange vil misunne henne. Inn i dette livet braser Mary Dobbs Dillard, venninnen hun aldri har bedt om.

Pastordatteren Dobbs er både lidenskapelig og svært egenrådig. På mange måter er hun Perris rake motsetning. Bakteppet er den store økonomiske depresjonen. Med ett rammer den også Perris velordnede liv med full kraft. I denne situasjonen vokser det frem et uventet vennskap mellom Perri og Dobbs. Men også dét støter på problemer. Sjalusi, svik og familiehemmeligheter kaster lange skygger over de to ungjentene."

Dette står på bokomslaget, og det beskriver innholdet veldig bra.
Jeg vet riktignok ikke hvordan i allverden jeg har fått rotet meg borti denne boka, for den har et absolutt kristent innhold! (Sannsynligvis er den blitt anbefalt i Familien.) Og for en innbarket ateist ble jeg ganske skeptisk da dette gikk opp for meg. Men jeg hørt den som lydbok, og det meste er greit å høre på når noen leser det for meg.
Boken er enkelt skrevet, og må være utrolig lettlest. Når det ble opplest var det et uvanlig naivt språk, men igjen; lett å høre på.
Og boken tok jo opp spørsmål som kristen må stille seg HELE tiden: Hvor er Gud når du trenger ham? Den handler om tro og tvil, og utrolig nok er det en liten krimhistorie her også! Og det er en bok som forteller historie; fra nedgangstidene/krakket i 30-åras USA. 
Jeg anbefaler den ikke. Den er for treig og enkel. Men trenger du noe lett i øret, og ikke har noen motforestillinger mot religion, så værsågod!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.