"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 16. november 2014

SE TIL VENSTRE - Lisa Genova


Dette var en litt annerledes bok. Litt feel-good, selv om det skjer dramatiske og veldig triste ting i boken. Men sånn er livet. Det går ikke alltid på skinner.

Sara er høyt utdannet, har superjobb, har superenergi, 3 barn, barnevakt som gjør det mulig å jobbe 70-80 timer i uka, en mann som elsker henne (og som jobber like mye), fint hus, fint feriehus. Et flott liv.

Men en dag skjer noe som får hele dette korthuset til å ramle sammen. For at livet hennes skal henge ihop er hun helt avhengig av at helsa er god så hun kan holde dette supertempoet oppe. Men hva skjer med livet hennes når kroppen blir skadet?

Det hun opplever ville vært en stor katastrofe for alle, men jeg ser nå at jeg absolutt vil være syk i Norge istedet for i USA. Fyttirakker'n så sårbar amerikanere er mht helsetilstand. Ingen privat helseforsikring kan dekke opp det flotte helsesystemet vi har i Norge. OK; jeg vet både den ene og den andre beklager seg over ting som ikke fungerer her heller. Men prøv det den som vil; jeg tror du ville vært glad for den hjelpen en kan få her på sykehus og rehabiliteringssteder + NAV, selvsagt, istedet for hva du får i USA.
PERSONENE en kan møte inne helsevesen og NAV er ikke alltid på min "Top 10"-liste, men SYSTEMET er fantastisk!

Boken er skrevet bra det meste av tiden. Men innimellom er det drømmene til Sara som skrives ned. Og det blir litt søkt. Men jeg håper du vil lese den. Den får oss til å sette pris på landet vi bor i og burde gi leseren muligheten til, hvis helsetilstanden er OK, å sette umåtelig stor pris på at en får ben, armer og hode til å fungere så nogenlunde de fleste dagene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.