"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 23. november 2014

NEDENUNDER OG HJEM - Fredrik Larsen Lund

En gang da jeg var barn fortalte min mor at som nygift hadde faren min som var skogsarbeider foreslått at de skulle emigrere til Australia. Det var visst arbeid og gode fremtidsutsikter der. Heldigvis ble ikke det noe av! Faren min hadde ikke noen familie han sto nær, men det hadde moren min. Australia var alt for langt unna. Den gangen (ca 1950) var det jo nesten umulig å se for seg at en skulle komme tilbake. Nå er det også ganske langt.

Jeg har forsøkt å google og spørre meg for angående hva det var som gjorde at nordmenn ble lokket til dette kontinentet så langt borte. Men jeg har ikke funnet noe om temaet. En gang hørte jeg i en bisetning på TV noen som sa at de som kom til Australia ikke helt fikk den gode fremtiden de ble lokket med. Det var et annet og fuktig klima, trærne i skogen ikke som hjemme, og sykdommer og den ukjente faunaen skapte også problemer for mange. Jeg som er så redd for edderkopper hadde nok ikke likt meg noe særlig i et fuktig og varmt klima. Takke meg til gode kuldevintre i Norge!

Jeg gleder meg til å lære mer om eventyrlystne nordmenn! Fint å kunne lese og reise i fantasien mens en sitter i sofaen og fyrer i ovnen i deilige olje-Norge!

********

.........Og nå har jeg funnet svaret!!
Først trodde jeg at jeg hadde funnet en veldig fornuftig forklaring. Boken forteller nemlig at ingeniørfirmaet Selmer fikk anbudet på det enorme prosjektet å SNU vannstrømmen/smeltevannet fra snødekte fjell så vannet både kunne brukes til kraftverk og videre til vanning av tørre områder istedet for at vannet rant ubenyttet rett ut i havet. 450 nordmenn fikk jobb der, og det var mulig å ta med seg familien. Dette kunne min glupe far ha fått med seg, og sett en mulighet for å få et nytt og kanskje bedre liv for seg og sine.

Men sannsynligvis er forklaringen en annen.
Det viser seg nemlig at rett etter krigen ønsker Australia innvandrere fra Norden.
Utdrag fra boken!

"Australiafeber gjør seg gjeldende", lød en overskrift i Aftenposten i august 1945. Midt i den norske fredsgleden begynte noen å snakke om å forlate fedrelandet som endelig var fritt fra tyskernes undertrykkelse. Okkupantene hadde knept forsvunnet før Australiaklubben ble stiftet i Oslo. Formålet var å legge til rette for å hjelpe personer som ville utvandre til Australia. For å bli  medlem krevdes "god moral" og at en ikke hadde vært med i Nasjonal Samling under krigen. Etter noen måneder hadde klubben 1000 medlemmer.

Argumentene for å forlate Norge i årene etter krigen kunne vært flere; misnøye med sen gjenreisning og sendrektig byråkrati, rasjonering og  mangel på arbeid. Krigsseilere og demobilisert personell følte seg til en viss grad urettferdig behandlet av norske myndigheter. Under krigen hadde mange oppholdt seg ute og sett hvilke muligheter andre land kunne by på. Dessuten var utvandring en aktuell utvei for dem som sto på tapernes side etter frigjøringen.

(Faktisk holdt Gerhardsen tale som advarte folk mot å utvandre. Var vel redd for å miste gode folk.)

Så DETTE var nok det som skjedde. Klart faren min tenkte over dette og diskuterte muligheten med moren min! Men som sagt, godt han ikke fikk gjennomslag der!!


Boken forteller mange interessante historier, og en som jeg ikke kjente til var om familien Archer. De er skotter, men fra Larvik: Alle kjenner jo til Colin Archer! Men det jeg ikke visste var at de var 13 søsken som vokste opp her, 9 av dem gutter, og flesteparten av guttene var i Australia korte eller lange perioder. Eller evig. (På midten av 1800-tallet.) Colin Archer var også der i hele 9 år, og det står bygninger på der nede som han har tegnet.  Dette var en skikkelig spennende historie. FOR noen modige og flinke gutter det har kommet fra den familien! 

Dette var en artig bok. Masse interessant der. Anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.