"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 19. november 2014

JENTA SOM SLUTTET Å SNAKKE av Trude Teige

Forfatteren av denne boka er den sympatiske NRK-journalisten Trude Teige. Hun har mange talenter den damen, og har her skrevet en spennende krim. Jeg leser ikke så ofte krim, for det blir gjerne litt for mye rått og brutalt for meg. Agatha Christie passer mer for meg. Det er mye fælt der også, men liksom litt mer pakket inn.

Handlingen foregår på et tettsted på Vestlandet. En dame blir funnet drept i sitt eget hjem. Det er ille nok i seg selv, men året før ble faren hennes OGSÅ drept. På en bestialsk måte. Dette må jo ha en sammenheng? Men på hvilken måte?

Boken forteller om ting vi alle har hørt om; sexmisbruk utført av religiøse maktmennesker, mobbing, familievold, barnevern som svikter, osv. Dette er fæle ting som det ikke frister å lese om, ikke sant? Men Teige balanserer godt synes jeg. Det som fortelles om er harde og brutale sannheter for barn både før og nå. Sånn er det. Men for hver gang det blir snakket om (både i fiksjon og virkelighet) blir vi forhåpentligvis mer bevisste på det og kan gjøre en endring. Jeg håper iallefall det. Trude Teige skriver klokt og godt. Og fryktelig spennende! Jeg hørte boken som lydbok, og hadde problemer med å trykke på stoppklappen for å utføre andre gjøremål. Anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.