"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 22. oktober 2014

Svøm med dem som drukner



Et nytt mesterverk av LARS MYTTING.

Dere husker HEL VED-boka hans? Den var jo utrolig interessant. Men den var jo en faktabok (- sakprosa heter det visst), så jeg var spent på hvordan Mytting var som vanlig forfatter. 

Og DET ble en artig opplevelse. Her fortelles en utrolig historie. 

Året er 1991. Edvard er foreldreløs. Han er 23 år.  Han har vokst opp i en norsk bygd hos en bestefar som har vært trygg og god for ham, men som selv har hatt sitt å stri med. Han var nemlig ved Østfronten under 2. verdenskrig. Barnebarnet Edvard har også fått lide for dette. Sånt henger ved deg resten av livet.

Det som er spesielt med Edvard, er at da han 20 år tidligere mistet sine foreldre skjedde dette i Frankrike (morens hjemland), og da foreldrene ble funnet drept av gass fra gamle granater, så var Edvard borte! Han kom til rette etter 4 dager. Da satt han plutselig på et venterom hos en lege mange mil borte. Hvor hadde han vært i 4 dager? Ville det lille barnet noen gang huske hva som hadde skjedd?

Bestefaren dør plutselig, og da begynner rare ting å skje. For hos begravelsesbyrået står en ferdig kiste til ham. Og den har bestefarens bror laget. Men han døde jo under krigen? Gjorde han ikke?

Boken tar oss med på en reise i tid til både første og andre verdenskrig. Og den forflytter oss til Somme i Frankrike, til Shetland, og holder oss også godt plantet i  norsk natur og bygdesamfunnsånd.

Det er etpar steder i boken det er svikt i logikken, men det valgte jeg å se bort fra. Jeg likte måten historien fortelles. Jeg kommer definitivt til å lese flere bøker av Lars Mytting. Og imens skal jeg kikke litt om igjen på HEL VED-boka nå som det går mot kaldere tider.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.