"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

torsdag 2. oktober 2014

Det forbudte barnet - Katherine Webb



Denne historien handler om britiske rike og fattige personer som  lever på begynnelsen av 1800-tallet. Sted: Bath.

Alice lever i et slags fangenskap i et hus  med en husholderske. Hun har en velgjører som sørger for henne økonomisk, men hun får ikke lov til å bevege seg mye utenfor eiendommen. En dag kommer en utslitt og utsultet lita jente til dem. De redder henne, og Alice nekter å gi slipp på henne igjen. Hun trenger selskap. Barnet blir en slags søster for henne, men hun må også være tjenestejente. Stær, kaller de henne, for stærene sang så veldig da hun kom til dem.

Alice får av og til besøk av sin velgjører og hans barnebarn Jonathan. Jonathan og Alice blir selvsagt forelsket, og når det nærmer seg at de blir voksne tror de at de kan gifte seg. Men DET kan de ikke. For Jonathan er rik, og Alice er...........ja, hvem er Alice?

En dag forsvinner Alice. Ingen vet hvor det har blitt av henne.
Det går mange år. Stær jobber nå for Jonathans familie. Jonathan er blitt gal etter å ha vært i krigen OG mistet Alice.

En dag treffer Stær den nye konen til elskeren sin. Og konen, Rachel, ligner veldig på Alice.

Historien er lang. Jeg har hørt den som digibok, og har lyttet i over 20 timer!!!
Historien er dyster. Den handler mest om maktmenneskers råtne sider. Her er de rike stort sett noen skikkelige drittsekker som tar for seg av alle goder som er tilgjengelige og mangler all form for medfølelse og toleranse. (Skulle tro de var IOC-medlemmer hele gjengen!)

Jeg synes boken er for lang. Det er ikke nødvendig å male om og om igjen på grusomheter utført av soldater. Vi har Dagsrevyen, og jeg tror de fleste av oss kan se konturene av menns grusomme sider i en krig.

Jeg vet mange er veldig begeistret for Katherine Webb. Jeg tror nok det er den siste boken jeg leser av henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.