"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 22. oktober 2014

Den tilfeldige lærling


Forfatter: Vikas Swarup 
(Han skrev også Slumdog Millionaire)

Jeg ble helt facinert av filmen Slumdog Millionaire, og hadde store forventninger til denne nye historien fra Swarup.

Og jeg ble absolutt ikke skuffet. Denne historien bygger seg opp litt på samme måte; hovedpersonens tilfeldige møter med mennesker får de utroligste ting til å skje!

Vi møter Sapna, 26 år tror jeg hun er, og hun er nå hovedforsørger for familien etter at faren ble påkjørt. Hele familien sliter med sorgen etter søsteren som tok sitt eget liv, og når faren altså dør blir hverdagen en kamp for å ha et sted å bo og mat på bordet. 

Heldigvis har hun en god mannlig venn i nabolaget; en som forstår henne og som hun kan diskutere med på et likeverdig nivå. Kan de ha en fremtid sammen?

Men hverdagslivet hennes blir snudd på hodet da en industrimagnat stopper henne en dag hun er i tempelet. Han sier han vil hun skal overta imperiet hans. Hun skal bli hans lærling og arving. Hun må bare bestå 7 tester først.......

Denne boken klarer det kunststykket å være utrolig samfunnskritisk OG morsom på en gang. Vi leser om så mange av de fæle sidene ved indisk hverdagsliv; fattigdom, slaveri, undertrykkelse, vold. Men vi ser også varmen mellom mennesker. Og det er en thriller. Det du ser er nødvendigvis ikke det det utgir seg for!!!

Forfatteren er diplomat og har bodd flere steder i verden. Han er en all right fyr. Det er jeg helt sikker på. Derfor kan han skrive sånne fine historier. 

Les gjerne en anmeldelse til. Denne til HEARTART er fin. Trykk HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.