"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

tirsdag 28. oktober 2014

DE FEM ÅRSTIDENE av Gaute Heivoll


Jeg rakk aldri å få et nært forhold til mine besteforeldre. De bodde for langt unna/døde for tidlig.

Men min far var 42 år da jeg ble født, så han var omtrent jevnaldrende med mannen denne boken handler om. 

Gaute Heivoll forteller om bestefaren sin, og året er 1978. Bestefaren var konduktør, men har pensjonert seg som 62-åring. Han gleder seg til å være hjemme med konen sin, male bilder, pusle på eiendommen. Men så får han hjerteinfarkt.

Det er utrolig hvor mye bedre behandlingen av hjerteinfarkt har blitt på 30 år, så bestefaren ville nok klart seg mye bedre idag. 

I løpet av det året han er alvorlig hjertesyk lever han og konen slik de flest gjorde på landet på den tiden. Og det er DET som er interessant ved denne boken; den forteller hverdagslivet fra min ungdomstid. Jeg forstår mye av tankegangen hans, og hva de tenker om det som skjer i verden og nærmiljøet. I 1978 var jeg 17 og tenkte vel overhodet ikke på hva som skjedde med de eldre rundt meg. Men NÅ kan jeg forstå handlingen i boken så mye, mye bedre!

Jeg hørte den som lydbok. Det var fint. Fortellingen er ikke så lang, den er stillfaren og fin. Den forteller også hvor viktig det er å ha hatt fine mennesker som sin nærmeste familie. Det gir deg gode muligheter for å også bli et fint menneske. Og en fin forfatter, for eksempel. Det bodde mye i Gaute Heivolls bestefar. En fin mann jeg er glad jeg fikk høre om.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.