"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 15. september 2014

HØYT HENGER DE OG SØTE ER DE


HØYT HENGER DE 
OG SØTE ER DE
av
Karin Brunk Holmqvist


Enda en koselig bok fra Holmqvist. Her møter som vanlig eldre mennesker som ikke har gjort så stort vesen av seg gjennom livet. På eldre dager virker de også forsiktige og uskyldige. Men en skal ikke skue hunden på hårene.

Vi møter her Berta og Hjørdis, begge over 70, som har blitt kjent på eldre dager, da de begge flyttet fra husene sine og inn i samme leilighetskompleks. Damene har vært husmødre, og har levd livet sammen med sine snille, trauste og gammeldagse ektemenn.

Etter at de har funnet ut at livet i leilighet er litt kjedelig skaffer begge parene seg kolinihaveparsell. Der er det mest idyll, men ikke bare.......

Historien er enkel, lettlest, bittelitt forutsigbar, men også artig og absolutt med små overraskelser innimellom. Den forteller om vennskap som oppstår mellom eldre mennesker når de viser raushet og ovebærenhet med hverandre. Mange eldre opplever at barn og barnebarn lever travle liv, og finner kanskje et godt felleskap med andre eldre. Det har jeg sett mange, mange ganger i min nærhet, og det er en berikelse og trygghet for mange eldre og ensomme mennesker.

Boken er som de andre hun har skrevet, og jeg kommer garantert til å lese den neste hun skriver også. Koselig, koselig, koselig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.