"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

lørdag 6. september 2014

HVOR BLE DU AV, BERNADETTE


av
Maria Semple



For et fyrverkeri av en bok!
Etter to sider var jeg fortapt. Du hører ikke noe fra meg her før jeg er ferdig med denne boka......

......Og så er jeg tilbake, et lite døgn etterpå. Det har vært helg og regnvær, så jeg har lest og lest. Boken startet godt. Den er skrevet som en kronologisk samling emails, brev, SMS, osv. De som skriver dem er Bernadette, mannen hennes og datteren hennes. I tillegg ser vi også emails mellom Bernadettes nabo og venninnen. 

Historien bygger seg opp: Her har vi gale men intelligente og geniale Bernadette som legger seg ut med alle rundt seg. Unntatt datteren. Datteren er like smart, men litt mer sosialt tilpasset. 

Så er det mannen som har en lederstilling i Microsoft. Og så er det noen personer rundt disse tre som også får fortelle sin bit av historien om Bernadette.

Seattle har også en stor rolle i boken. Virkelige steder beskrives, så jeg måtte Google litt underveis.

Forfatteren er en smart dame som har vært tekstforfatter til mange kjente amerikanske TV-show, som Beverly Hills, 90210, Ellen, m.fler. Mannen er også tekstforfatter. Han har skrevet for Simpsons og Letterman.

Boken taper seg litt etterhvert. Den blir litt kjedeligere å lese. De slående replikkene til Bernadette blir det lengere imellom, og ettersom siste del av boken foregår i Antarktis (!), blir det bittelitt mye is og pingviner.

Men boken er lettlest, og det er et fint driv i den. Underholdende og annerledes. Fin ferielektyre. Eller for en regnværshelg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.