"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 28. september 2014

Fru Sinclairs koffert - Louise Walters


Denne tittelen og coveret vakte min nysgjerrighet. Hvem er Fru Sinclair, og hvorfor er det noe spesielt med kofferten hennes?

Louise Walters er en britisk debutforfatter som har egen blogg.  

Hun forteller en historie som delvis handler om 2010, om Roberta som jobber i en bruktbok-butikk. Og så handler den om Dorothy, bestemoren hennes, som ble født i år 1900, og som fyller 110 år i 2010. Bestemoren er klar i hodet, iallefall når hun vil, og når barnebarnet får kofferten hennes og finner et brev, så dukker det opp mange spørsmål. For bestemor Dorothy heter jo ikke Sinclair til etternavn. Hun har det polske etternavnet Pietrykowski. Så hvem er Fru Sinclair?


Jeg vet mye om UK og annen verdenskrig. Historien i boken handler egentlig mest om det som skjedde den 40 år gamle Dorothy i 1940. Det er forsåvidt en god historie som fortelles, men det er noen mangler ved historien.  For eksempel så nevnes ingenting om rasjoneringskort, og begrensningene det ga folk. Men pytt pytt, jeg likte boken egentlig, men den er litt treig også, så jeg tror nok ikke jeg vil anbefale den med mindre du er spesielt interessert i alt som foregikk på de britiske øyer 1940-45.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.