"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 14. september 2014

Familien på Gidske av Karin Bang


Karin Bang er 85 år, har skrevet historiske romaner, barnebøker, en selvbiografi, og lyrikk. 
Jeg har aldri lest noe av henne før, for mye av det hun har skrevet skrev hun før jeg var født! Men jeg skal nå dykke litt i bibliotekets utvalg av hennes bøker, for hun skriver så godt!

Denne helt nyskrevne boken handler om en familie fra år 1900 til 1945. Familien bor i en liten by i Vestfold; Christiansholm. Det er vel egentlig Horten det handler om, og her flømmer historien over av forfatterens lokalkunnskap og historiekunnskap.  Dette er en fantastisk bok!

Jeg og mannen min er i overkant interessert i vår nære fortid, og spesielt 2. verdenskrig har vi studert så godt vi kan. Boken avsluttes i 1945, og da har mye spennende skjedd. En skikkelig pageturner.
Her fortelles også mye fra The Great War (1. verdenskrig), og der er vi ikke like stødige, men vi skal prøve å lære mer. Denne boken var inspirerende i så henseende. 

Karin Bang skriver enkelt og usentimentalt. Det som er så spesielt med denne boken er at den er historisk korrekt OG fiction. Her knyttes et uendelig antall historiske fakta inn i historier om nesten-ekte mennesker. Jeg tror mange av hendelsene i boken er ting som har skjedd noen, og så har hun flettet det inn i denne familiens gjøren og laden.

Det var utrolig interessant å se hvordan de historiske hendelsene (som jeg stort sett kjent til fra før) grep inn i mennesker liv. Bang har levendegjort historien. Vi blir så godt kjent med denne flotte familien og dens medlemmer. Jeg leste boken ferdig idag, og jeg savner dem allerede! 

Er du en anelse historisk interessert, så håper jeg du leser boken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.