"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

tirsdag 12. august 2014

Te med Mr. Dashti



Te med Mr. Dashti
av
Marjan Kamali




Forfatteren er opprinnelig Iransk, og jeg tror denne boken er veldig selvbiografisk. Hun har nok laget en historie som spinner rundt hennes egne livserfaringer, tanker og overbevisninger. Boken forteller også mye om persiske tradisjoner, språk, historie og kultur. 

Det er en historie uten for mye dramatikk, og det er helt greit. Men jeg synes den var kjedelig. Jeg ser gjerne på TV-program om fremmede kulturer og steder av stor historisk verdi, men forfatteren klarte ikke å fenge meg her.

Men den er verdt å lese for å forstå dilemmaene som innvandrere til landet vårt (eller i dette tilfellet USA) står overfor. Hvordan kan en være seg selv når alle andre er annerledes?

Og boken er verdt å lese for oss som ikke behøver å leve et tosidig liv; et liv der du er oppfører deg på én måte med familie og venner, og på en annen måte i det offentlige rom.


Min frihet til å være hvem jeg vil hvor jeg vil er fantastisk! Norge er et fantastisk land.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.