"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 11. juli 2014

Mormor hilser og sier unnskyld


Mormor hilser og sier unnskyld
av
Fredrik Backman



Å du, å du, for en fin bok!!
Jeg ble jo helt betatt av den forrige boken hans, En mann ved navn Ove, så jeg hadde store forventninger til denne her. Og jeg ble ikke skuffet.

Backman må være en smarting som har sett og forstått mye i livet. 
Her forteller han om Elsa som er snart 8, men som er langt over gjennomsnittet intelligent OG nysgjerrig. Heldigvis for henne finnes Wikipedia.

Hun googler alt mulig som hun lurer på. I tillegg har hun en mormor som ikke er noe gjennomsnittsmenneske. Hun er flink til å fortelle eventyr for Elsa. Veeeeeldig spesielle eventyr. Det gjør også Elsas hverdag ganske spesiell!

Dette er det positive i livet hennes. Men så er det det negative: Hun blir mobbet. Og hun har ingen venner utenom mormoren. Og så dør mormor.

Det skjer mange spennende ting i boken, og vi kommer ganske godt under huden på de menneskene som befinner seg i Elsas liv. Dette er ekte, sårt....og godt.

I boken brukes mye tid på å fortelle om eventyrverdenen mormoren forteller om. Det synes jeg var litt kjedelig til tider, men jeg forsto at dette allikevel var en viktig del av historien for å kunne sette seg inn i hvordan en 8-åring kan leve i en fantasiverden til tider, fordi den virkelige verden er for tøff.

Boken er skikkelig morsom midt oppe i alt det dramatiske. Skikkelig underholdende bok. Les den!!

Nå er det jo å moderne at forfatterne TAKKER så voldsomt på slutten av bøkene sine. Backman takker også:

" Mest av alt takk til deg som leser. Uten hvis høyst tvilsomme dømmekraft jeg etter all sannsynlighet ville bli nødt til å skaffe meg en ordentlig jobb."


(Jeg vil også gjerne takke. Jeg takker oversetteren Einar Blomgren, som har gjort en super jobb!! Teksten flyter. En nytelse å lese.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.