"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

lørdag 26. juli 2014

KOM HJEM


Kom hjem
av
Julie Kibler




Dette er en bok om raseskillet, fordommer og annet faenskap for fargede i Sørstatene i USA. Historien forteller om Miss Isabelle (89) som er hvit, og som ber sin sorte frisør - og venn - om å kjøre seg til en begravelse. 

Iløpet av turen forteller Isabelle historien om sitt liv, og Dorrie, frisøren, forteller om sitt liv slik hun lever nå. De deler sorger og gleder på turen, og de mer knyttet sammen enn noen gang før.

I 1939 elsket Isabelle en sort mann. Det fikk store konsekvenser for både henne og mannen. Det har forandret seg litt i USA. Klart det har. Men fremdeles kan Dorrie fortelle om sin frykt. 

I vår familie har vi flere farger. Mitt naive hvite hode trodde ikke det betydde noe lenger i Norge om noen var mørkere i huden enn andre. Men dessverre, verden er ikke slik jeg ønsker meg. Når skal vi mennesker bli snille med hverandre??!

Boken er trist, men ganske fin. Den beskriver mennesker dilemmaer. Heldigvis HAR verden gått framover. Den har det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.