"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

tirsdag 13. mai 2014

The best awful av Carrie Fisher


The best awful
av
Carrie Fisher



Jeg har de siste årene blitt litt facinert av damen som har skrevet denne boken. Carrie Fisher ble superberømt i Star Wars-filmene, og hadde før det hatt en merkelig oppvekst med kjente foreldre (Debbie Raynolds og Eddie Fisher). Som om ikke det var nok, så er hun bipolar.



Nå nærmer hun seg 60, og har skrevet bøker, hatt morsomme teaterforestillinger, med MYE mer.



Og jeg synes hun er supermorsom. Jeg liker henne virkelig godt. Hun er supersmart. 
Men når det er sagt; kjerringa er jo fullstendig forrykt også! 

I denne boken THE BEST AWFUL forteller hun vel sannsynligvis sin egen historie, med skrudde foreldre, en ektemann som viste seg å være homofil, alkoholproblem, pille/rusproblemer. I tillegg til diagnosen bipolar.

Det kan ikke gå bra. Og de gjorde det ikke for henne. Og i denne boken prøver hun virkelig å fortelle oss litt mer normale hvordan det er inne i kroppen og hode hennes når alt gå galt. Toppene er fantastiske! Hun er fantastisk, og hun utretter de beste og fineste ting. Men så kommer nedturen, og den er ikke noe å misunne henne!

Boken forteller om vennskap, familierelasjoner som halter og går, svakheter og styrker i mennesker, og en showbiz-verden som er så kunstig og rar at vi vanlige dødelige i en norsk småby ikke kan fatte hvordan de lever.


Boken var i overkant sær, og brukte veldig lang tid på å beskrive "galskapen" hennes og innleggelsen på psykiarisk sykehus. Så jeg anbefaler den ikke egentlig. Men som sagt, personen Carrie Fisher synes jeg er interessant. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.