"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

mandag 5. mai 2014

PORSELENSPIKEN


PORSELENSPIKEN
av
Gunn Marit Nisja




Denne boken likte jeg godt! Den er lettlest, ikke akkurat morsom, men allikevel skrevet med en viss slags resignert humor selv om det er alvorlige ting som fortelles.

Kristin er hovedpersonen i boken, hun er 38, barnløs, enebarn, ensom, litt overvektig og ikke særlig fornøyd med seg selv. Hun har en dårlig jobb som kokk, og et dårlig forhold til foreldrene sine. Hun føler seg ganske mislykket.

Men så dør faren, hun tar noe av arven og starter en kafé. Det har hun drømt om, men en kafé kan hun jo ikke drive alene. Mange mennesker blir involvert i denne nye tilværelsen hennes. Blant annet dukker en 19 år gammel jente opp på døra og ber om jobb. Marta heter hun, og har hatt en tøff oppvekst. Kristin kunne vært moren hennes, og går snart inn i dette forholdet med hele sitt oppsparte omsorgslager.

Historien Gunn Marit Nisja forteller oss er troverdig, gjenkjennelig og veldig, veldig fin. For meg var den midt i blinken ettersom den forteller en historien som ligner mye på mitt eget liv. Jeg tror noen og hver av oss kan synes vi møter oss selv i døra i denne boka. 

Kristin er bortskjemt, selvopptatt, sårbar, ikke så sterk, - men snill.  Hun blir voksen, og klarer å omstille seg. Boken gjorde inntrykk på meg. Jeg ble lei meg mens jeg leste, men så også at en kan påvirke hverandres liv hvis en bare prøver og tør å blande seg inn. 

Vi må være modige!

Les boken. Du vil ikke angre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.