"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

lørdag 3. mai 2014

Parfymehagen - IKKE LEST FERDIG


Parfymehagen
av
Kate Lord Brown




Blæh! Hva slags bok ER dette!!??
Jeg leste ca en fjerdedel, og da hadde jeg fått mer enn nok.
Forfatteren har studert og lært masse om den spanske borgerkrigen, tydeligvis. Så skriver hun om det. Masse. 
Og så har (selvsagt) 9/11 gjort uutslettelig inntrykk på henne, og så skriver hun om det. Og så har hun altså mikset disse grusomme historiene, mikset inn forhold mellom mor, bestemor, graviditet og kjærlighetshistorier til en grusom, ekkel miks.

Jeg leste også de to siste sidene, og det var ikke akkurat noen superslutt heller. 
Og så dårlig språk det er i denne boka! Det kan jo ikke være oversetterens skyld? Setningene er stakkato og ufølsomme. Og uinteressante. Hvis noen er interessert i den spanske borgerkrigen gidder de ikke lese en dårlig kjærlighetshistorie eller to på kjøpet.

Boken er skrevet sånn at den hopper mellom 1936 og 2001 i annenhvert kapittel. Da jeg så det plutselig sto 2011 i starten av et kapittel, så trodde jeg forfatteren hadde koblet "nåtid" inn i historien også, og ble helt forvirret. Det viste seg at det var skrivefeil/slurvefeil, men det skjedde igjen to kapitler senere. Da hadde jeg fått nok. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.