"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 18. mai 2014

Den klønete skytsengelen


Den klønete skytsengelen
av
Arto Paasilinna





Jeg er så glad i de lekende fortellingene til Arto Paasilinna, og jeg ble heller ikke skuffet denne gang. Riktignok er nok denne den "dårligste" boken jeg har lest av ham hittil, men underholdningsverdien er der, absolutt! 
For jeg MÅ jo smile når den nyutdannede skytsengelen skal lede en gammel dame til kirken for virkelig å fordype seg i religionens verden, men så blander han høyre og venstre, klønete som han er, og leder henne til nærmeste bar istedet. Så hun ender opp som alkoholiker til slutt. Jeg ler av sånt.

Og de som (blæh!) måtte være opptatt av Märthas skytsengler burde bli skremt. For alle skytsengler har kanskje ikke helt hvite, rene vinger. Noen kan ha godt med skit på vingene sine. 
Boken er et eventyr for voksne. Lett underholdning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.