"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 2. mai 2014

Damen med hunden


Damen med hunden
av
Anton Tsjekov




Jeg har lenge hatt lyst til å lese Tsjekov. Han dukker jo opp som en av de "viktige" forfatterne det refereres til når en leser annen litteratur. 
Novellen Damen med Hunden er mange betatt av, så jeg prøvde den. Og den var fin. Tenk at for omtrent 150 år siden var ikke menneskene så forskjellige fra idag. De levde innenfor andre rammer, men følelser og tanker var skremmende like. Tsjekov forsto tydeligvis den menneskelige natur.

Jeg leste ikke de andre novellene i boken. Feiget ut, kan du si. For jeg foretrekker nok å lese om litt mer moderne intriger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.