"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 20. april 2014

Vidunderbarn



Vidunderbarn
av
Roy Jacobsen



Hørt som lydbok.

Handlingen i denne boken er lagt til et borettslag i Oslo i 60-årene. Jeg bodde ikke i blokk i borettslag før jeg ble voksen, så jeg slapp unna oppveksten der. Men jeg vokte opp på 60-tallet, så det denne boken er artig som mimre-bok for oss godt voksne.

Handlingen forteller om en dysfunksjonell familie, mennesker som ikke oppfører seg så pent, dårlig økonomi og et velferdssamfunn som ikke er like velordnet som nå til dags.

Hovedpersonen Finn har en enslig mor, en halvsøster med en narkoman mor, og få mennesker rundt seg han kan stole på.

Jeg likte ikke denne boken noe særlig. Hvis en har opplevd/hørt om/vært involvert i slike situasjoner og mennesker som boken beskriver, ja - da er boken kjedelig. Da har en jo opplevd dette, og trenger ikke høre mer om det i fiction.

Har en IKKE levd livet og opplevd 60-tallet, så regner jeg med at denne boken ikke er interessant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.