"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

søndag 23. februar 2014

Om du kunne se meg nå


Om du kunne se meg nå
av
Cecilie Ahern




Så har jeg lest enda en Ahern-bok; disse mystiske og magiske historiene som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men som allikevel forteller om livets dype alvor. Godt gjort!

I denne boken møter vi Ivan, som er en fantasivenn, slike vi har hørt om at barn noen ganger har. Det er gjerne barn som  er ensomme, eller som har det vanskelig. Albert Åberg har Skybert. 

Hovedpersonen i boken er Elizabeth som er 34 år og enslig adoptivmor for sin nevø Luke på 6. Og Luke og Ivan møtes helt i åpningen av boken. 

Men når det viser seg at Ivan ikke er 6 år og jevngammel med Luke. Han er 1,80 høy og jevngammel med ELIZABETH! 

Så da blir historien en helt annen. Trenger Elizabeth en venn, og hvorfor? 

Og underveis innser Ivan:

"Jeg ville være sammen med henne hele tiden, og ikke for hennes del, men for min egen del."

Hvordan skal dette gå?

Jeg vet det, og er fornøyd med slutten av boken. Og selv om dette er en røverhistorie fra ende til annen, så har den så mange morsomme, kloke og tankevekkende sider at det er en fryd å lese.

Handlingen foregår i Irland, og visste dere at der har de viltvoksende fuchsiaer? Jeg måtte google bilder av det. Her er ett. Sånt kan de ha når de bor så nær Golfstrømmen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.