"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

fredag 28. februar 2014

Det røde huset



Det røde huset
av
Mark Haddon




Dette er den tredje boken jeg leser av Haddon, og den var kanskje ikke like lett å lese som de andre. Her har han skrevet på en veldig "hakkete" og usammenhengende måte. Hadde jeg ikke lest så gode bøker av ham før, så hadde jeg nok gitt den opp ganske tidlig. 
Men jeg ville gi den en sjanse, og angrer ikke. 

Boken handler om to voksne søsken, bror og søster, som skal feriere sammen på landet i et leid hus. De bærer på traumer fra en dårlig barndom, og har begge møtt ulike utfordringer i livet. Nå har de med egne og inngiftede barn, utro mann og nr2-kone. Tre av barna er tenåringer fulle av hormoner og alle slags trøblete greier. Minstemann på 8 er en litt utrygg gutt. (Og jeg ville likt å hatt den unge karen på besøk! Han er en herlig unge.)

Underveis forteller de sin egen historie, og en får medfølelse for dem alle sammen, til tross for at de har gjort og fortsatt gjør utrolig ukloke valg. En føler at dette er ekte mennesker, og ekte mennesker er ikke perfekte. 


Historien avsluttes når de reiser hjem etter en uke, og det er opptil oss å se for oss hvordan de lever videre. Jeg tror det er håp for dem alle. De er en fin gjeng!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.