"En populær forfatter skriver det folk tenker.
En genial forfatter får dem til å tenke noe annet."
Ambrose Bierce

onsdag 15. januar 2014

Dagbok fra imorgen


Dagbok fra imorgen
av
Cecelia Ahern



Aherns historier inneholder sånne overnaturlige greier og "magiske" ting som skjer. Sånne ting jeg bare HATER! (Jeg oppdaget at jeg hadde lest en av hennes bøker før. Jeg likte selvsagt ikke de magi-greiene da heller.)

Men samtidig skriver hun godt og morsomt, og veldig klokt, så jeg får prøve å overse det.

Denne historien handler om en jente, Tamara, på 16 som mister alt da faren tar livet av seg; penger og status, moren som går i kjelleren psykisk, venner og hjemmet sitt.

Hun og moren må flytte til tanten og onkelen på landet, og da blir livet ganske så annerledes enn det hun er vant til.

Hun forteller historien sin selv, og det som er spesielt er at vi leser hva hun SIER og gjør, men vi leser også hva hun  mener og tenker. Og utenpå er Tamara en frekk og munnrapp ungdom, men under umodne ungdomsfraser og tøffhet ser vi at en snill og klok ung dame er i ferd med å bryte fram. Som en sommerfugl ut av en puppe.

Jeg er jo over 50, og kanskje litt for gammel for denne boken. Jeg skulle virkelig håpe jeg hadde fått en sånn bok i hendene da jeg var 17 år. Jeg hadde elsket den! 

Nå liker jeg den godt, og kan gjerne lese flere bøker av denne irske forfatteren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg vil gjerne høre hva andre mener om denne boken, eller om du har gode boktips til meg.